Krytyka nie jest łatwa dla żadnej strony – ani dla krytykującego, ani dla krytykowanego. Jeśli, jako przełożony, nie czujesz się do końca komfortowo przed trudną rozmową z pracownikiem, zrozum, że…jest to zupełnie normalne. Obawa przed wyrażeniem niekonstruktywnej krytyki dobrze o Tobie świadczy. Na szczęście jest kilka sposobów, które pozwolą odbyć Wam taką rozmowę w dużo lepszej atmosferze.
Samo to, że chcesz we właściwy, niedemotywujący sposób skorygować błędy Twojego pracownika, już jest podstawą do przeprowadzenia konstruktywnej krytyki. Zobacz, co jeszcze możesz zrobić, żeby rozmowa przebiegła pomyślnie dla obu stron.
Zacznij i skończ od…pochwały
Konstruktywna krytyka powinna odbyć się między Tobą i pracownikiem, a nie w obecności pozostałych członków Waszego zespołu.
Ta metoda ociepli atmosferę i sprawi, że Twój pracownik po rozmowie będzie czuł się zmotywowany, a nie skrytykowany. Zasada jest prosta: rozmowę zacznij i skończ pozytywnymi opiniami na temat pracownika, a pomiędzy nimi wyraź konstruktywną krytykę. Jeśli wiesz, że musisz pokazać pracownikowi jaki błąd popełnił, jeszcze przed rozmową pomyśl, co dobrego wnosi on do Waszej firmy.
Najpierw pochwal pracownika: ‘Jesteś bardzo rzetelnym, sumiennym członkiem naszego zespołu, cenię Twoją pracę.’ Pracownik od razu poczuje się pewniej. Następnie przejdź do przedstawienia problemu: ‘Jednak w przypadku tego zadania/projektu/klienta nie do końca udało Ci się…’. Bądź rzeczowy i wykorzystaj pozostałe wskazówki. W ten sposób Twój pracownik na pewno lepiej przyjmie krytykę. Rozmowę zakończ pozytywnie: ‘Dzięki Twoim umiejętnością na pewno poprawisz…’.
Krytykuj w cztery oczy, chwal przy wszystkich
Konstruktywna krytyka powinna odbyć się między Tobą i pracownikiem, a nie w obecności pozostałych członków Waszego zespołu. Zaproś pracownika do swojego gabinetu lub w inne, ustronne miejsce. W ten sposób pokażesz, że szanujesz i uznajesz jego pracę. Nie wprawisz krytykowanego pracownika w zakłopotanie i nie wprowadzisz nerwowej atmosfery w miejscu pracy. Za to pozytywną opinię o pracy członków Twojego zespołu warto wyrażać publicznie – zmotywujesz ich do jeszcze efektywniejszego wykonywania obowiązków.
Próbuj krytykować sytuację, nie osobę
To, że mówisz o błędach czy pomyłkach, nie znaczy, że musisz mówić w sposób nieuprzejmy.
Jest to bardzo istotne, jeśli chcesz krytykować swoich pracowników konstruktywnie. Zwróć uwagę jakie zdanie zaproponowaliśmy w pierwszej wskazówce – „Jednak w przypadku tego zadania…”. Układając zdanie w ten sposób, nie skrytykujesz osoby, tylko ocenisz sytuację. Nigdy nie mów: ‘Jesteś w tym słaba’. Powiedz: ‘Tym razem nie wyszło Ci najlepiej’. W ten sposób prawdopodobnie zmotywujesz pracownika do lepszej pracy, a na pewno nie urazisz go i nie zdemotywujesz.
Nie tylko ‘co’, również ‘jak’
To, co powiesz pracownikowi jest bardzo istotne, jednak, żeby wyrazić konstruktywną krytykę, powinieneś wziąć również pod uwagę w jaki sposób to zrobisz. Istotna jest również mowa ciała oraz ton głosu. To, że mówisz o błędach czy pomyłkach, nie znaczy, że musisz mówić w sposób nieuprzejmy. O wszystkim, nawet o dużym problemie, da się mówić przyjacielsko, czy po prostu, kulturalnie. Jeśli Twój pracownik i tak zareaguje nerwowo i to jego ton nie będzie kulturalny, Ty postaraj się dać dobry przykład i utrzymaj stosowną postawę.
Pokaż rozwiązanie problemu
Na koniec rozmowy naprowadź pracownika na to, jak zaistniały problem może rozwiązać. A właściwie…możecie. Pokaż pracownikowi, że chcesz mu pomóc skorygować błędy. Zacznij od zadania prostego pytania: ‘Czy masz jakiś pomysł na poprawę tej sytuacji?’. Pomocne będzie również pytanie: ‘Czy ja mogę w jakiś sposób Ci pomóc?’. Pokaż w ten sposób, że nie wymagasz od pracownika zupełnie samodzielnej poprawy, ale, że jesteś gotowy pomóc mu w tym. Jeżeli pracownik (pewnie pod wpływem stresu) nie będzie w stanie niczego zasugerować, również nie denerwuj się. Próbuj dalej nakierować go lub ją na właściwe myślenie, a jeśli to nie pomoże – po prostu przedstaw, co Twoim zdaniem, powinien on zrobić.