Co wybrać? Energię, zapał do pracy, świeże spojrzenie na wiele spraw, czy wieloletnie doświadczanie, dużo wiedzę i lojalność? Wielu pracodawców zastanawia się, które rozwiązanie będzie lepsze i korzystniejsze dla firmy. Ciężko stwierdzić, która opcja będzie lepsza, jedna i druga ma swoje plusy i minusy. Warto się temu przyjrzeć i podjąć trafną decyzję.
Młodzi pracownicy – kreatywność i energię, ale również wymagania
Pracodawcy zatrudniający młodych ludzi muszą zdawać sobie jednak sprawę, że taki pracownik wymaga dużego wsparcia ze strony bardziej doświadczonych kolegów.
Rynek pracy pełen jest młodych ludzi, którzy szukają swojego miejsca w zawodzie. Czy warto dać im szanse? Jakie zalety dla pracodawcy ma to rozwiązanie? Młodzi ludzie, którzy dopiero rozpoczynają karierę zawodową są bardziej elastyczni finansowo. Najczęściej są skłonni pracować za niższe stawki, ponieważ zdają sobie sprawę, że mają małe doświadczenie i muszą zapracować na lepszą pozycję. Pracodawcy zatrudniający młodych ludzi muszą zdawać sobie jednak sprawę, że taki pracownik wymaga dużego wsparcia ze strony bardziej doświadczonych kolegów.
Niestety, to może generować problemy dla drobnych przedsiębiorców, ponieważ proces wdrożenia nowego pracownika bywa absorbujący, często oznacza mniej czasu na wykonywanie własnych obowiązków. W łatwiejszej sytuacji są duże korporacje, które mogą wydelegować jedną osobę, która będzie szkoliła nowy nabytek. Zatrudnienia młodego pracownika generuje dodatkowe koszty, m.in. opłacanie szkoleń. Warto rozważyć, co dla danego pracodawcy jest lepszym rozwiązaniem. Każda grupa wiekowa ma swoje mocne i słabe strony. Zalety młodych pracowników to m.in.:
- Większy zapał do pracy,
- Chęć rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji,
- Brak nawyków pracowniczych, które mogą psuć atmosferę w firmie,
- Duża kreatywność,
- Świeże spojrzenie na sprawy firmy,
- Większa dyspozycyjność,
- Mniejsze oczekiwania finansowe.
Ale młodzi ludzie mają również swoją gorszą stronę. Wielu z nich, wkraczając na rynek pracy, jest niecierpliwa, oczekuje szybkiego awansu, chce dorównać pod każdym względem, również finansowym, starszym kolegom. Brak spełniania ich żądań, często kończy się rezygnacją z pracy. To kolejny minus młodego pokolenia. Praca nie jest dla wartością stałą, często zmieniają firmy, szukają lepszych ofert. Nie zawsze są lojalni wobec pracodawców, zdarza się, że rzucają pracę z dnia na dzień, zostawiając pracodawcę w trudnej sytuacji.
Młodzi ludzie są bardziej dyspozycyjni, mogą pracować w rożnych godzinach, ale oczekują za to godziwego wynagrodzenia. Oczywiście nie oznacza to, że praca jest ich całym światem. Potrzebują czasu na realizację własnych planów, hobby, dlatego często nie zgadzają się na nagłe zmiany grafiku czy niezapowiedziane nadgodziny. Z drugiej strony, młodzi chcą pracować zgodnie z prawem pracy, więc nie można mieć im tego za złe.
Starsze pokolenie – wiedza, doświadczenie i opanowanie
Niewątpliwą zaletą dojrzałych osób jest lojalnością wobec pracodawców, a to oznacza mniejszą rotację pracowników.
Starsze pokolenie ma inne podejście do pracy, niż ich młodsi koledzy. Są bardziej lojalni, wolą pracować w jednym miejscu, nie dla nich są częste zmiany pracodawcy. Starsi pracownicy oczekują wyższych zarobków, ale są one adekwatne do ich doświadczenia i umiejętności. W pracy jest dla nich ważna atmosfera, wymagają szacunku i tak samo odnoszą się do współpracowników. Zaletą zatrudniania osób po 50 tym roku życia, jest ich wysoka wiedza i duże zdolności interpersonalne. Tacy pracownicy są bardziej wydajni, pracują już wiele lat, dlatego zadania wykonują szybciej. Istotnym czynnikiem przemawiającym za ich zatrudnianiem, są rzadsze, niezapowiedziane absencja. Seniorzy rzadziej rezygnują z pracy, sporadycznie korzystają z urlopów na żądanie. Są cennym nabytkiem dla firmy, ich wiedza często ratuje przed opresją, dlatego warto mieć ich w swojej ekipie.
Niewątpliwą zaletą dojrzałych osób jest lojalnością wobec pracodawców, a to oznacza mniejszą rotację pracowników. Mogą być mentorami dla młodszych. Dla pracodawcy istotną kwestią może być to, że zatrudniając osoby po pięćdziesiątym roku życia, jest zwolniony ze składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, starszych obejmuje również krótszy okres opłacania zasiłku chorobowego. Starsze pokolenie jest bardziej cierpliwe, ma spokojniejszy temperament, do trudnych sytuacji podchodzi ze spokojem. Minusem może być mniejsza chęć rozwoju, samokształcenia się i zmiany profilu zawodowego.
A może kompromis?
Kompromis wydaje się najbardziej korzystnym rozwiązaniem. Warto stworzyć zespół składający się z osób w różnym wieku, dzięki temu będzie można połączyć zalety młodości z wiedzą i doświadczeniem starszyzny. Badania dowodzą, że różnicowana struktura firmy jest najbardziej optymalna, pozwala wykorzystać energię młodych i doświadczenie starszych. Dwa pokolenia mogą się od siebie uczyć, dzielić wiedzą, zarażać chęcią rozwoju. Starsi mogą być mentorami dla młodych, mogą dzielić się swoim bogatym doświadczeniem.
Udowodniono, że firmy zatrudniające pracowników z rożnych grup wiekowych mają najlepszy poziom efektywności, a rotacja nie jest znacząca. Może wystąpić konflikt pokoleń, ale tutaj ważne jest staranie obu stron, które muszą zaakceptować istniejące różnice i odmienne spojrzenie na wiele spraw. Dwa pokolenia muszą znaleźć wspólny język, dzięki powstanie idealny i wydajny zespół, czyli marzenie każdego pracodawcy.